استخراج نقره از فیلم رادیولوژی

نقره فلزی گران‌بها و کمیاب است که استحصال آن از معادن کار آسانی نیست. از این رو بازیافت آن از ضایعات حاوی این فلز اهمیتی دوچندان دارد. فیلم‌های رادیولوژی یکی از منابع اصلی برای استخراج نقره محسوب می‌شوند؛ چراکه روی سطح این فیلم‌ها مقداری نقره وجود دارد؛ مخصوصاً اینکه این فیلم‌ها در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و برای محیط زیست زیان دارند. البته در سالیان اخیر به دلیل گسترش عکس‌برداری دیجیتالی، استفاده از فیلم‌های حاوی نقره عکس‌برداری و به دنبال آن محلول ثبوت و همچنین فیلم رادیولوژی کمتر شده است، اما همچنان و کم‌وبیش می‌توان به حجم قابل قبولی از این نوع ضایعات دست پیدا کرد.

مقدار نقره فیلم رادیولوژی

عکس‌های رادیولوژی به دو نوع اول و دوم تقسیم می‌شوند که فیلم‌های نوع اول از فیلم‌های نوع دوم، نقره بیشتری دارند. برای مثال فیلم‌های MRI از نوع اول هستند و فیلم‌ها سی‌تی‌اسکن از نوع دوم می‌باشند.

استخراج نقره از فیلم رادیولوژی

به طور کلی میزان نقره قابل بازیافت در فیلم‌های رادیولوژی به عوامل مختلفی نظیر سال تولید فیلم، ضخامت کاربرد دقیق فیلم بستگی دارد و هر کدام از این عوامل می‌توانند به مقدار زیادی، میزان نقره قابل استخراج را کم‌وزیاد کنند.

 روش‌های استخراج نقره از فیلم‌های رادیولوژی

روش‌های مختلفی برای استخراج نقره از ضایعات فیلم رادیولوژی وجود دارد. برای مثال روش الکترولیت، روش سولفید سدیم، روش هیدروسولفیت سدیم، روش اسید و روش سیانید فقط بعضی از این روش‌ها می‌باشند. مثلاً در روش اسید فیلم‌ها خرد شده و در اسید نیتریک حل می‌شوند و نقره از اسید بازیابی می‌شود و یا در روش سیانید ضایعات عکسهای رادیولوژی خرد شده و سپس خرده‌های فیلم‌ها در محلول سیانیدی قرار داده می‌شوند تا نقره به صورت انتخابی در محلول سیانیدی حل شود و بعد به روش‌های رایج مثل نقره بازیابی می‌شود. البته روش سیانید روشی بسیار خطرناک است زیرا سیانید ماده ای سمی و بسیار کشنده محسوب می‌شود، ولی بازدهی بالایی دارد.

استخراج نقره از فیلم رادیولوژی

بازیافت محلول ثبوت

محلول ثبوت هم یکی دیگر از موادی است که حاوی نقره است و در فرایند عکس‌برداری استفاده می‌شود. البته استفاده از آن مثل فیلم رادیولوژی منسوخ شده است ولی باز هم مقداری از آن برای بازیافت یافت می‌شود. استخراج نقره از محلول ثبوت پروسه مربوط به خود را دارد و برای آن معمولاً از روش الکترولیز استفاده می‌شود. در این روش محلول ثبوت را به عنوان الکترولیت قرار می‌دهند و با کمک جریان برق، نقره را روی کاتد رسوب می‌دهند.

30اردیبهشت
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.