بازیابی طلا از قطعات الکترونیکی

همان‌طور که می‌دانید در بعضی از قطعات الکترونیکی طلا وجود دارد. دلیل آن این است که طلا مقاومت بالایی در برابر حرارت و اکسیداسیون دارد و رسانای خوب جریان برق و گرما است و همه این‌ها این فلز را به گزینه‌ای ایده آل برای به کار گرفته شدن در ساخت قطعات الکترونیکی به خصوص انواع پیچیده آن مثل چیپ ها تبدیل کرده است. وجود طلا در قطعات الکترونیکی، بازیافت این فلز گران‌بها را از آن‌ها به امری ضروری تبدیل کرده است؛ چراکه هرساله حجم زیادی از بردهای الکترونیکی به ضایعات و پسماند تبدیل می‌شوند. به همین بهانه در این مقاله قصد کرده‌ایم که بازیابی طلا را از قطعات الکترونیکی توضیح دهیم. البته باید گفت که روشی که در ادامه آموزش می‌دهیم، برای همه قطعات الکترونیکی به کار نمی‌رود و فقط برای آن‌هایی جواب می‌دهد که ناخالصی کمی دارند.

رعایت مسائل ایمنی در بازیابی طلا

برای بازیافت طلا از قطعات الکترونیکی باید همه مسائل ایمنی را مد نظر قرار دهید. چراکه کار با اسیدهایی مثل تیزاب سلطانی بسیار خطرناک است. همچنین باید به تجهیزات ایمنی مثل هود اسیدکاری و البسه ایمنی مثل روپوش و عینک ایمنی چشم مجهز باشید.

بازیابی طلا از قطعات الکترونیکی

اسیدکاری قطعات الکترونیکی

ابتدا قطعات را با اسید نیتریک اسیدکاری کنید تا ناخالصی‌ها و فلزات پایه از بین بروند. سپس مواد باقی‌مانده را فیلتر و جداسازی نمایید.

تیزاب کاری مواد

مواد جداسازی شده را در تیزاب سلطانی حل کنید، به این صورت که کمی اسید کلریدریک روی قطعات ریخته و اسید نیتریک را هم کم کم به آن‌ها اضافه کنید. تیزاب سلطانی تولید شده را کمی حرارت دهید تا قطعات زودتر در اسید حل شوند. وقتی که همه قطعات در اسید حل شدند، محلول تیزابی را با کاغذ صافی فیلتر کنید.

خنثی‌سازی محلول تیزابی

در مرحله بعد باید اسید نیتریک موجود در تیزاب سلطانی را خنثی‌سازی کنید؛ زیرا اگر این کار انجام نشود، دردسرهای فراوانی برای شما ایجاد خواهد شد و طلا هم رسوب نخواهد کرد. بنابراین محلول تیزابی را با روش‌های مثل اوره خنثی‌سازی کنید.

بازیابی طلا از قطعات الکترونیکی

بازیابی طلا از محلول تیزابی

در آخرین مرحله طلا را با متابی سولفیت سدیم یا سولفات آهن یا حتی گاز دی‌اکسید گوگرد از محلول تیزابی رسوب دهید و پودر ایجاد شده را خشک نمایید و محلول را خنثی‌سازی کرده و دور بریزید. پودر طلا را هم در با سرپیک هواگاز یا کوره ذوب کنید و به شکل گوارسه طلا درآورید. در صورتی که مراحل ذکر شده را به طرز صحیحی انجام داده باشید، عیار طلای تولیدی حداقل 22 عیار خواهد بود.

05خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.