بازیافت پلاتین و رودیوم از ترموکوپل

ترموکوپل حسگری برای تشخیص دمای مدارها است. این حسگر از دو سیم ناهم‌جنس تشکیل می‌شود که در یک انتها به هم متصل شده‌اند. اگر محل اتصال دو فلز ترموکوپل حرارت داده‌ شود، به دلیل اثر ترموالکتریکی در دو سر دیگر آن‌ها که آزاد هستند اختلاف ولتاژ تولید می‌شود. این ولتاژ تابع دما است و با اندازه‌گیری آن، می‌توان دما را اندازه گرفت. ترموکوپل‌ها از فلزات و آلیاژهای مختلفی مثل نیکل، تنگستن و کروم ساخته می‌شوند، اما در بعضی از آن‌ها فلزات گران‌بها مثل پلاتین و رودیوم هم به کار می‌رود و به همین علت ارزش بازیافت دارند.

ترموکوپل‌ها را از کجا باید پیدا و جمع‌آوری کرد؟

ترموکوپل‌ها در صنعت دارای کاربردهای زیادی هستند. برای مثال در صنایع تولید لوازم گرمازا جهت ایمنی تجهیزات گازسوز برای قطع کردن گاز استفاده می‌شود. البته همه ترموکوپل‌ها حاوی پلاتین و رودیوم نیستند و باید بیشتر به دنبال ترموکوپل‌هایی گشت که حساسیت بالایی دارند. برای مثال بعضی از ترموکوپل‌ها حساسیت دمایی خیلی دقیقی دارند و یا دماهای بسیار بالا را هم اندازه‌گیری می‌کنند که این نوع ترموکوپل‌ها می‌توانند حاوی فلز گران‌بها باشند.

بازیافت پلاتین و رودیوم از ترموکوپل

با این وجود اگر بخواهیم دستگاه‌ها و مکان‌هایی را برای پیدا کردن ترموکوپل معرفی کنیم می‌توانیم به دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، کارخانه‌های پتروشیمی یا فولادسازی، کارگاه‌های تولید آلیاژهای فلزی، کوره‌های صنعتی، توربین‌ها، حس‌گرهای حساس، برخی از تجهیزات آزمایشگاهی، بعضی از تجهیزات نیروگاهی و ترمومتر ها اشاره کرد.

پروسه بازیافت پلاتین و رودیوم از ترموکوپل‌ها

بازیافت پلاتین و رودیوم از ترموکوپل

بازیافت پلاتین و رودیوم از ضایعات ترموکوپل چندان سخت نیست و این نوع ضایعات را می‌توان کم و بیش مثل ضایعات قطعات الکترونیکی بازیافت کرد. یعنی باید آن‌ها را در اسیدهای مثل اسید نیتریک و تیزاب سلطانی حل کردن و پلاتین و رودیوم را به روش‌های مرسوم از محلول‌ها استخراج نمود. فقط نکته‌ای که در بازیافت ترموکوپل‌ها وجود دارد این است که باید حجم مناسبی از ترموکوپل‌ها را در اختیار داشته باشید تا استخراج  فلزات گران‌بها از آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

02خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.