تعریف طلای آب شده و طلای دست دوم

بدون شک تا به حال اصطلاح طلای آب شده و طلای دست دوم به گوشتان خورده است، چراکه این اصطلاحات در بازار طلافروش‌ها بسیار رایج است و به وفور هم از آن‌ها در رسانه‌های مختلف استفاده می‌شود. اما آیا با وجودی که این اصطلاحات هر روز به گوش ما می‌خورد، کسانی هستند که با معانی آن‌ها حداقل به طور کامل آشنا نباشند. به همین بهانه قصد کرده‌ایم که این دو اصطلاح رایج و مهم را تعریف کنیم.

اهمیت طلای آب شده و طلای دست دوم

بسیاری از افراد علاقه دارند که روی طلای آب‌شده یا دست دوم سرمایه‌گذاری کنند، چراکه کارمزد و اجرتی بابت جواهرات طلای نو نمی‌پردازند و دارای حبابی که سکه می‌تواند داشته باشد نیست. از طرفی طلاسازها نیز به خرید این موارد زیاد اقدام می‌کنند، زیرا برای ساخت جواهرات خود به فلز طلا نیاز دارند. بنابراین چه طلای آب‌شده و چه طلای دست دوم، هر دو از اهمیت بالایی در بازار طلا و طلاسازی برخوردار هستند.

طلای آب شده و طلای دست دوم

طلای آب شده چیست؟

طلایی که ذوب شده و به صورت شمش درآورده شده باشد، طلای آب شده نام دارد. درواقع طلای دست دوم و یا شکسته که به طلافروش فروخته می‌شود، در کارگاه زرگری ذوب شده و به عیار مشخص درمی‌آید و درنهایت به صورت شمش به بازار عرضه می‌گردد و همان‌طور که گفته شد طلاسازها برای ساخت جواهرات خود و یا افراد عادی به قصد سرمایه‌گذاری این شمش‌ها را خریداری می‌کنند.

نکته مهمی که در خرید طلای آب شده وجود دارد، این است که خریدوفروش آن دارای ریسک زیادی است، زیرا امکان تقلب در آن بسیار زیاد است. برای مثال اگر طلای آب شده شما تقلبی از آب درآید و به خصوص اگر فاکتور از طلافروش قابل‌اعتماد و معتبر نداشته باشد، کاری از دست شما برنخواهد آمد و ضرر خواهید کرد. به همین علت خریدوفروش طلای آب شده حداقل توسط افراد عادی توصیه نمی‌شود. با این حال اگر همچنان اصرار به خرید طلای آب شده دارید، حتماً طلا را از طلافروشی معتبر و قابل‌اعتماد که زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کند، خریداری کنید و شمشی را نیز بخرید که روی آن انگ ریگیری درج شده باشد و قبل از خرید هم کد انگ را استعلام بگیرید.

طلای آب شده و طلای دست دوم

طلای دست دوم چیست؟

جواهرات کهنه و دست دومی که بدون اجرت و کارمزد و صرفاً به بهای طلایشان فروخته می‌شوند، طلای دست دوم می‌گویند؛ چراکه اجرت طلا فقط یک بار و آن هم روی جواهرات طلای نو گرفته می‌شود. طلای دست دوم مثل طلای آب شده بیشتر به عنوان سرمایه‌گذاری از طرف افراد عادی یا از طرف طلاسازها برای تأمین فلز طلای مورد نیازشان خریداری می‌شود. خریدوفروش طلای دست‌دوم هم ریسک‌های خود را دارد و همچنان امکان تقلب در آن وجود خواهد داشت. برای مثال ممکن است که طلای عیار پایین‌تر را به جای عیار واقعی به شما بفروشند یا اینکه قیمت را بیشتر از قیمت واقعی طلا محاسبه کنند. بنابراین برای خرید طلای دست‌دوم حتماً به طلافروش معتبر، معتمد و زیر نظر اتحادیه مراجعه کنید و حتماً هم از فروشنده فاکتور کامل و معتبر بخواهید.

29اردیبهشت
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.