ری گیری طلا

ری گیری طلا روشی استاندارد و قابل اطمینان برای تعیین عیار طلا مثل طلای آب‌شده یا حتی جواهرات است. این روش توسط آزمایشگاه‌های معتبر زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر انجام می‌شود و از نظر اتحادیه روش صحیح و قابل قبول برای عیارسنجی طلا می‌باشد.

ری گیری طلا چگونه انجام می‌شود؟

برای عیارسنجی طلا با این روش تکه کوچکی از طلای آب‌شده را به عنوان نمونه با قیچی می‌چینند. سپس نمونه را با لیتارژ مخلوط و در کوره ذوب می‌کنند که درنتیجه، لیتارژ به فلز سرب کاهش می‌یابد و با طلا آلیاژ می‌شود. در پایان مذاب حاصل را سرد می‌کنند تا یک تکه سربی که در آن طلا وجود دارد به دست آید. پس از آن شمش سربی را در بوته کوپل و در کوره حرارت می‌دهند تا سرب اکسید شود و جذب بوته کوپل گردد. معمولاً 75 تا 80 درصد سرب جذب بوته کوپل می‌شود و مابقی بخار می‌گردد.

ری گیری طلا

درنهایت طلای باقی‌مانده در بوته کوپل، در تیزاب سلطانی حل و بازیابی می‌شود و سپس با ترازوی زرگری وزن دقیقش محاسبه می‌شود و بدین طریق عیار آن به دست می‌آید. بعد از این مرحله آزمایشگاه ری گیری عیار طلا را به صورت یک کد 4 تا 6 رقمی روی طلای آب‌شده درج می‌کند و به اصلاح روی طلا انگ می‌زند که این کد از طریق تلفن قابل استعلام خواهد بود.

بوته کوپل

همان‌طور که ذکر شد بخش مهمی از فرایند ری گیری طلا توسط بوته کوپل انجام می‌گیرد. این بوته معمولاً از خاک نسوز مثل خاک کائولن، خاکستر و پودر استخوان ساخته می‌شود و این قابلیت را دارد که اکسید سرب و برخی از اکسیدهای فلزی را درون خود جذب کند و بدین طریق طلا را خالص‌سازی نماید. بوته کوپل به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسد و حتی بعضی از آزمایشگاه‌ها خود آن را برای مصرفشان می‌سازند.

ری گیری طلا

چرا به جای ری گیری طلا از سنگ محک استفاده نکنیم؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا به جای اینکه طلا را در آزمایشگاه ریگیری عیارسنجی کنیم، نزد یک طلافروش نرویم تا طلا را با سنگ محک عیارسنجی کند؟! جواب این سؤال ساده است. روش سنگ محک روش دقیق و استانداردی نیست و از نظر اتحادیه هم اعتباری ندارد؛ چراکه امکان تقلب در آن وجود دارد و فقط برای تشخیص طلای تقلبی از اصل مناسب است. بنابراین در صورتی که قصد خریدوفروش طلای آب‌شده را دارید، حتماً طلایی را خریداری کنید که از طرف آزمایشگاه معتبر و مجوز انگ خورده باشد و فروشنده آن نیز معتبر و زیر نظر اتحادیه باشد.

01خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.