مشخصات نقره استرلینگ چیست؟

نقره خالص فلزی نرم است و برای ساخت جواهرات مناسب نیست. بنابراین آن را با مس یا فلز دیگری مثل روی و نیکل آلیاژ می‌کنند تا هم مقاومت و سختی‌اش بهبود یابد و هم چکش‌خواری آن بیشتر گردد. یکی از این آلیاژهای مس و نقره، نقره استرلینگ نام دارد. این آلیاژ که از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد ساخته می‌شود، نام خود را از واحد پول بریتانیا یعنی پوند استرلینگ گرفته است؛ زیرا در قدیم هر واحد از این پول برابر 453 گرم نقره ارزش داشته است.

علامت نقره استرلینگ

جواهرات نقره با یک سری کد و اعداد، نشانه‌گذاری می‌شوند که این کدها و اعداد عیار نقره را به ما می‌گویند. به عنوان مثال اگر روی نقره عدد 925 حک شده بود، بدین معنا است که جواهر حاوی 92.5 درصد نقره است و یا اگر روی آن عدد 850 حک شده بود معنی‌اش این است عیار نقره 850 است و 85 درصد نقره دارد. وقتی که روی جواهرات نقره عدد 925 درج شده بود باید بدانید که آن جواهرات از نوع استرلینگ هستند؛ چراکه همان‌طور که اشاره شد مقدار نقره این نوع آلیاژ 92.5 درصد است.

نقره استرلینگ

روش‌های تشخیص نقره 925

اکنون شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که نقره استرلینگ یا نقره 925 گونه تشخیص داده می‌شود. روش‌های گوناگونی برای تشخیص آن وجود داد که یکی از آن‌ها بررسی کد درج شده روی نقره است. یعنی اگر روی نقره عدد 925 درج شده بود، می‌توانیم متوجه شویم که جواهر ما از نوع استرلینگ است. اما مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد به این کدها نمی‌شود اعتماد کرد؛ زیرا ممکن است یک سازنده برای فروش بیشتر، به دروغ و با تقلب روی نقره علامت 925 حک کند.

بنابراین لازم است برای تشخیص نقره 925 از روش‌های دیگری هم استفاده کنیم. مثلاً می‌توانیم نقره را با آهنربا تست کنیم تا اگر به آهنربا جذب شد، متوجه شویم که آن نقره استرلینگ نبوده و تقلبی می‌باشد؛ چراکه همان‌طور که ذکر شد در این آلیاژ غیر از مس و نقره فلزی دیگری وجود ندارد.

نقره استرلینگ

آبکاری رادیوم نقره

همه انواع نقره ازجمله نقره استرلینگ با گذشت زمان سیاه و اکسید می‌شود. به همین علت برخی از نقره‌سازها، محصولات خود را رادیوم یا همان رودیوم آبکاری می‌کنند تا نقره هم براقی و جلای بیشتری پیدا کند و هم دیرتر سیاه و اکسید شود.

02خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.