نکات ایمنی کارگاه استخراج فلزات گران‌بها

تفاوتی ندارد که فلزات گران‌بها را از خاک استخراج می‌کنید یا ضایعات الکترونیکی، جواهرات و ضایعاتی زرگری و یا کاتالیزورها. اگر برای سلامتی خود اهمیت قائلید، باید در همه این موارد نکات ایمنی را در کارگاه استخراج فلزات گران‌بها به طور کامل رعایت کنید. ایمنی به عنوان حفاظت انسان و کارایی او از صدمات و همچنین پیشگیری از صدمه دیدنش تعریف می‌شود.

هدف از اجرای اصول ایمنی و دستورالعمل‌های مربوطه، ایجاد محیطی سالم است به نحوی که افرا شاغل در کارگاه بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات موجود به کار خود ادامه دهند. بدون رعایت مسائل ایمنی نه‌تنها قدمی در راه پیشرفت کار برداشته نمی‌شود بلکه کار دچار هرج‌ومرج و از هم‌پاشیدگی شده و دیر یا زود افت خواهد کرد.

نکات ایمنی در محیط کارگاه استخراج فلزات گران‌بها

وقتی در کارگاه مشغول به کار هستید، باید بدانید ممکن است لباس یا دست‌هایتان به مواد شیمیایی خطرناک آلوده باشد. بنابراین باید از خوردن یا نوشیدن پرهیز کنید. همچنین محیط کارگاه باید مرتب و تمیز باشد زیرا این امر می‌تواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کند. برای مثال تصور کنید که ظروف مواد شیمیایی در کنار کپسول‌های گاز قرار داده شده‌اند و مخازن اسیدها در مسیر رفت‌وآمد گذاشته شده‌اند. بنابراین در این حالات چقدر احتمال وقوع حوادث بیش بینی نشده وجود خواهد داشت؟

پیشنهاد می‌شود لوازم ضروری از لوازم غیرضروری تفکیک شده و وسایل غیرضروری از محیط کار دور نگه داشته شوند و لوازم پرمصرف در نزدیکی محل مصرف قرار داده شوند. همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده و کف کارگاه بعد از اتمام کار تمیز شوند و هر وسیله و ابزاری سر جای خود قرار داده شود.

ایمنی فردی در کارگاه بازیافت فلزات گران‌بها

نکات ایمنی کارگاه استخراج فلزات گران‌بها

فردی که در کارگاه استخراج فلزات گران‌بها کار می‌کند باید به اصول ایمنی پایبند باشد. برای مثال هنگام کار با اسیدها باید با استفاده از لوازمی مثل عینک آزمایشگاهی از چشم خود به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اعضای بدن محافظت کند. همچنین باید از هود آزمایشگاهی استفاده کند، زیرا تنفس، راحت‌ترین مسیر ورود دودهای اسیدی و بخارهای حاوی فلزات سنگین و سمی به بدن است.

31اردیبهشت
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.