هات پلیت – تعریف، کاربرد و انواع

هات پلیت که به نام هیتر آزمایشگاهی هم شناخته می‌شود، یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که وظیفه حرارت دادن محلول‌های شیمیایی را بر عهده دارد. از آنجایی که این وسیله کاربردهای زیادی در آزمایشگاه‌های شیمی دارد، قصد داریم در این مقاله شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

طرز کار

این وسیله درواقع همان اجاق برقی است که یک صفحه دایره‌ای شکل روی خود دارد. زیر این صفحه چند المنت برقی وجود دارد که با روشن شدن دستگاه این المنت‌ها حرارت تولید کرده و آن را به صفحه روی دستگاه و سپس ظرف حاوی محلول منتقل می‌کنند و بدین شکل باعث گرم یا داغ شدن محلول می شوند.

هات پلیت

انواع هات پلیت

هیترهای آزمایشگاهی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که هر نوع خصوصیات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال بعضی از آن‌ها تا دمای 350 درجه سانتی‌گراد را پشتیبانی می‌کنند و بعضی‌شان قادرند تا دمای 850 درجه هم حرارت تولید کنند. برخی از هات پلیت ها هم دارای ترموستات و سیستم کنترل دمای دیجیتالی هستند و بعضی این امکانات را ندارند.

هیترهای آزمایشگاهی همچنین بر اساس جنس صفحه رویی خود به چهار دسته استیل، چدن، آلومینیوم یا سرامیک تقسیم می‌شوند که هرکدام مزایای مختلفی دارند. برای مثال نوع چدنی ارزان‌تر است، نوع سرامیکی در مقابل خراش و مواد شیمیایی خورنده مقاومت بهتری دارد و دو نوع استیل و آلومینیوم هم حرارت را بهتر و سریع‌تر به ظرف منتقل می‌کنند.

هات پلیت مگنت دار

هات پلیت مگنت دار نوع پیچیده‌تری از هیترهای آزمایشگاهی است که می‌تواند محلول‌های شیمیایی را به طور هم‌زمان حرارت دهد و هم بزند. طرز کار این دستگاه به این شکل است که ابتدا یک قطعه آهنربایی به نام مگنت در محلول انداخته می‌شود، سپس دستگاه روشن شده تا آهنربایی که در زیر صفحه اصلی هات پلیت وجود دارد، توسط یک موتور به حرکت درآید و با جابجا شدن قطب های آهنربا و قرار گرفتن قطب های همنام و دفع یکدیگر، مگنت داخل بشر به حرکت در‌آید و درنتیجه محلول هم زده شود.

هات پلیت

کاربردهای هیتر آزمایشگاهی

شاید تصور کنید که هات پلیت فقط در آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد، اما باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است؛ چراکه از این وسیله به طور گسترده در آشپزخانه‌ها جهت آشپزی و کارهایی از این دست استفاده می‌شود. هات پلیت همچنین در بسیاری از کارهای صنعتی کاربرد دارد، به طوری که نوع صنعتی آن هم طراحی و ساخته می‌شود. برای مثال از نوع صنعتی در لحیم‌کاری قطعات و بردهای الکترونیکی، چسباندن لوله و اتصالات پلاستیکی و در پروسه تولید نیمه‌رساناها استفاده می‌شود.

17آذر
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.