هود آزمایشگاهی چیست؟

هود آزمایشگاهی یا هود شیمیایی یکی از تجهیزات مهم و اساسی در آزمایشگاه‌های شیمی و پزشکی است که وظیفه دارد بخارهای واکنش‌های شیمیایی را به بیرون از آزمایشگاه هدایت کند و بدین طریق امنیت آزمایشگاه و سلامت کارکنان آزمایشگاه را حفظ کند.

کاربردهای هود آزمایشگاهی

همان‌طور که ذکر شد وظیفه و کاربرد هود شیمیایی هدایت بخارهای واکنش‌های شیمیایی به بیرون از محیط آزمایشگاه به وسیله فن‌های سانتریفیوژی یا جذب این بخارها توسط فیلتر کربن فعال است. این هود همچنین می‌تواند از قرارگیری مواد و نمونه‌های آزمایشگاهی در معرض هوای آلوده جلوگیری کند و محیط آزمایشگاه را در برابر انواع باکتری و سموم معلق در هوای آزمایشگاه حفظ کند.

هود شیمیایی

نکات مهم جهت استفاده از هود شیمیایی

هود اگرچه از تجهیزاتی است که پیچیدگی چندانی ندارد، اما بازهم برای استفاده از آن باید نکاتی را مد نظر قرار داد. مثلاً هنگام استفاده توجه به تمامی دستورالعمل‌ها و استانداردهای ایمنی در هنگام کار با هود شیمیایی بسیاری ضروری است. همچنین باید در فضای زیرین هود،حلال و مواد آزمایشگاهی فرار قرار نداد و در محیط‌هایی هم که بر روی مواد قابل تجزیه و یا رادیواکتیو آزمایش انجام می‌دهند از این نوع هود نباید استفاده کرد.

انواع هود آزمایشگاهی

هودهای شیمیایی به طور کلی به دو دسته کانال دار و بدون کانال تقسیم می‌شوند که در آزمایشگاه‌ها نوع کانال دار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرق این دو نوع در این است که نوع کانال دار بخارهای شیمیایی را از طریق کانال به بیرون هدایت می‌کند، اما نوع بدون کانال بخارهای شیمیایی را ابتدا از طریق فیلتر کربن فعال جذب و بعد به بیرون دفع می‌کند. نقطه اشتراک هر دو هود هم این است که هیچ‌کدام برای مواد بیوهازارد (میكروبیولوژیک) مناسب نیستند.

هود آزمایشگاهی

امکانات هود شیمیایی

هودهای آزمایشگاهی امکانات متفاوتی می‌توانند داشته باشند. برای مثال فن سانتریفیوژ ضد اسید برای بخارهای اسیدی یا ضد جرقه برای بخارهای قابل اشتعال، شیرآلات، سیستم الکترونیکی هشدار برای موقعیت نامناسب پنجره، پریز برق، سیستم کنترل میزان مکش، لامپ مهتابی، کابین درب دار و … فقط بخشی از امکانات هود مورد استفاده در آزمایشگاه هستند.

31اردیبهشت
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.