کوره ذوب طلا

کوره وسیله یا درواقع محفظه‌ای عایق با قابلیت تحمل دمای بالا است که از آن جهت ذوب فلزات یا حرارت دادن مواد مختلف استفاده می‌شود. بعضی از فلزات کوره مخصوص به خود را دارند و به عبارت دیگر برای ذوب آن فلز باید فقط از نوع کوره استفاده کرد. یکی از این کوره‌ها، کوره ذوب طلا است که همان‌طور که از اسم آن مشخص است برای فلز طلا استفاده می‌شود.

انواع کوره ذوب طلا

کوره طلا خود به انواع مختلفی شامل کوره برقی، القایی، گازی و گازوئیلی تقسیم می‌شود که با توجه به شرایط و نوع کار، هر فرد، از یک نوع آن استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که کوره گازی از بقیه کورها رایج‌تر می‌باشد.

کوره ذوب طلا

کوره‌های برقی

کوره الکتریکی دستگاهی است که دارای محفظه‌ای کاملاً عایق شده با مواد نسوز است. این محفظه توسط المنت‌های قوی در اطراف و یا سقف دستگاه ، دمایی بالا تا حدود هزار و صد درجه سانتی‌گراد ایجاد کرده که جهت ذوب طلا کاربرد دارد. از معایب این نوع کوره جهت ذوب فلزات گران‌بها می‌توان به قیمت بالای کوره، هزینه بالای مصرف برق، و بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیر اشاره کرد.

کوره القایی

کوره القایی نوعی کوره‌ای الکتریکی است که با استفاده از جریان برق حرارت تولید می‌کند و فلز را با القاء این حرارت داغ می‌نماید. کوره‌های القایی از ظرفیت‌های صد گرم تا صد تن ساخته می‌شود که برای طلا از آن‌هایی که ظرفیت صد تا دو کیلو را دارند استفاده می‌شود. این نوع کوره‌ها سریع‌تر و با کسری کمتری از کوره‌های دیگر قادر هستند که فلزات را ذوب کنند، به طوری که یک کیلو طلا فقط پنج دقیقه زمان نیاز دارد تا در این نوع کوره به مذاب تبدیل شود.

کوره القایی ذوب طلا و نقره

کوره گازی

کوره رایج برای زرگران و کسانی که قصد ذوب طلا و نقره را دارند، یک کوره کوچک گازی است که از سه جزء اصلی دیواره و محفظه کوره، مشعل و درب کوره ساخته می‌شود و با هزینه و امکانات حداقلی قابل خریداری یا ساخت می‌باشد. از مزایای کوره بوته‌ای گازی نسبت به کوره‌های دیگر می‌توان به ارزان بودن و هزینه تعمیر پایین آن اشاره کرد.

04خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.