استخراج نقره از اسید

نقره فلزی سفید مایل به خاکستری و براق است و از نظر شیمیایی یکی از فلزات سنگین و از جمله فلزات نجیب و از نظر تجاری عنصری گران‌بها تلقی می‌شود. نقره یکی از عناصری است که از گذشته‌های دور و دوران باستان به‌عنوان یک فلز شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این فلز کمیاب بوده و از سنگ‌های معدنی، ضایعات الکترونیکی و جواهرات استحصال می‌شود. استخراج نقره کار چندان پیچیده‌ای نیست و فقط نیاز به کمی تجربه، وسایل و تجهیزات دارد. البته باید توجه داشت که اسیدکاری نقره، کاری خطرناک است؛ زیرا در این کار دودهای اسیدی و مواد شیمیایی خطرناک تولید می‌شود.

تجهیزات لازم برای استخراج نقره از اسید

همان‌طور که گفته شد اسیدکاری نقره خطرناک است. بنابراین برای این کار وسایل و تجهیزات ایمنی مثل هود شیمیایی، لوازم ایمنی مثل دستکش، روپوش،عینک ایمنی و همچنین وسایلی مثل کوره ذوب، هات پلیت، ظروف آزمایشگاهی و کاغذ فیلتر نیاز خواهیم داشت.

استخراج نقره از اسید

اسیدکاری نقره

ابتدا نقره را در اسید نیتریک رقیق شده با آب مقطر حل کنید. توجه داشته باشید که نقره مورد نظر نباید بیش از بیست درصد طلا داشته باشد مگر نه فرآیند اسیدکاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که کلیه فرآیند اسیدکاری باید زیر هود اسیدکاری انجام شود. همچنین با استفاده از هات پلیت محلول را حرارت دهید تا نقره زودتر در اسید حل شود.

ترسیب نقره به روش کلرید نقره

استخراج نقره از اسید

روش کلرید نقره یکی از مرسوم‌ترین روش‌های استخراج نقره از اسید است. در این روش مقداری نمک به محلول افزوده می‌شود تا نقره به شکل کلرید نقره از محلول رسوب کند. پس از آن رسوب جداسازی و شسته می‌شود و بعد به روش‌های رایج به فلز نقره کاهش می‌یابد. مثلاً به ذرات کلرید نقره محلول سدیم هیدروکسید اضافه می‌کنند تا کلرید نقره به اکسید نقره تبدیل شود و بعد به محلول، شکر می‌افزایند تا ذرات اکسید نقره به فلز نقره کاهش یابند. در پایان پودر نقره را می‌شویند و خشک می‌کنند تا برای مرحله ذوب آماده شود. لازم به ذکر است که می توانید نقره را با مس هم بازیابی کنید.

04خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.