تیزاب کاری طلای عیار بالا

طلا فلزی نرم و زردرنگ و البته کمیاب و گرانبها است که در صنایع مختلفی مثل جواهرسازی، صنایع الکترونیکی و صنایع پزشکی و داروسازی کاربرد دارد. این فلز در برابر بسیاری از اسیدها و مواد شیمیایی مختلف مقاوم است، اما خوشبختانه در تیزاب سلطانی حل می شود. وقتی که عیار طلا بالا باشد، تیزاب کاری آن زیاد سخت نیست و مراحل آن راحت تر انجام میگیرد. در ادامه مراحل تیزاب کاری طلای عیار بالا را شرح می دهیم.

تیزاب کاری طلا

همانطور که می دانید تیزاب سلطانی مخلوطی از دو اسید نیتریک اسید و هیدروکلریک اسید با نسبت سه به یک است. بنابراین ابتدا مقداری تیزاب سلطانی درست می کنیم، سپس طلا را در آن قرار می دهیم و کمی هم محلول را حرارت می دهیم تا طلا در تیزاب حل شود. لازم به ذکر است که این کار را باید در هود آزمایشگاهی انجام دهید و مواظب هم باشید که دودهای سمی و اسیدی که تولید می شوند، به شما آسیب نرسانند.

خنثی سازی تیزاب

وقتی که تیزاب کاری طلای عیار بالا تمام شد، باید اسید نیتریک را خنثی سازی کنید. این کار به روش های مختلفی مثل روش اوره یا اسید سولفامیک انجام می گیرد. پس از آن محلول را فیلتر کنید تا لجن باقی مانده جدا شود.

تیزاب کاری طلای عیار بالا

رسوب دادن طلا

در مرحله بعدی، در محلول مقداری سولفات آهن یا متابی سولفیت سدیم بریزید تا طلا رسوب کند. سپس محلول را فیلتر و رسوب را جداسازی کنید.

ذوب پودر طلا

در مرحله آخر پودر طلا را خشک کنید و آن را در بوته هواگاز و با سرپیک هواگاز ذوب نمایید. در صورتی که همه مراحل تیزاب کاری طلا را با دقت و حوصله فراوان انجام داده باشید، پس از ذوب و خاموش کردن سرپیک، یک تکه کوچک خالص طلا که به رنگ زرد براق است، در بوته باقی خواهد ماند.

01خرداد
error: کپی‌برداری از این سایت ممنوع است.